tisdag 15 juli 2008

FRA, fast Johan

Jag har fått tag på ett ganska kul verktyg som jag kanske använt skrupellöst ifall det inte hade varit för hela FRA-debatten. Genom att lägga in en länk på sidan kan man nämligen se hur många användare som besöker sidan, och få statistik över diverse ting som varifrån de kommit osv. Själva tjänsten är gratis och man slipper att få in tråkig reklam på sidan. Jag förstår dock att enkla internetmedvetna personer kan tycka att det här är obehagligt, så ifall det är någon som protesterar mot det hela (med en kommentar till detta inlägget t.ex.) så tar jag bort länken igen. Ifall det är någon som är nyfiken på statistiken så kan man klicka på länken som finns nere vid "räknare"-fältet till vänster.

I medieströmmen i Norge idag kan vi få veta att katten som igår blev bortrövad av fyra Svenskar nu har kommit på plats igen, så de två Svenskar som kidnappat den blivit uppringda och samvetsgrant återvänt till Norge. Pojken var givetvis glad och Svenskarna passade på att be om ursäkt till det Norska folket i sitt galna tillvägagångssätts vägnar.

Man kan också få reda på att den Isländska ekonomin stapplar med 13% inflation och 15% ränta. Kanske är det bra att påminnas om att inte ens våra skandinaviska I-länder är immuna mot nationella kriser. Krisen har hållt på i över ett halvår och nu diskuterar man att byta ut världens minsta valuta mot euron istället.
I USA så har samtidigt Bush som för bara några dagar sedan lovat att USA ska minska sina utsläpp med 50% till 2050 sagt att han vill riva upp lagen som förhindrar borrning på kontinental sockel. Bush kommer ju ändå aldrig mer kunna bli president, men det är inte utan att jag undrar vad det faktiskt innebär att han lovat att minska USAs utsläpp. Vilka konkreta åtgärder han tänker ta under sin sista tid som president för att ta USA närmare klimatmålet. Schwarzenegger verkar inte övertygad om att han tänker göra något alls.

2 kommentarer:

Vic N sa...

Vi får inte glömma att blott 316 000 islänningar utgör den isländska ekonomin, som är starkt beroende av fiske. Det är en väldigt liten ekonomi. Stora och hastiga variationer är därför att förvänta sig.

Ang din räknare så är jag immun mot sånt då mitt firefox blockar alla javascript som jag inte i förväg godkänt. Har inte haft ett enda spyware sen jag installerade det add-on:et.

Lars sa...

Du skulle ha använt WordPress istället för Blogger. Då hade du fått en massa fler funktioner och all möjlig statistik redan från början.