söndag 6 juli 2008

En helg i Bergen

Som jag brukar när jag inte har något att göra, så åkte jag till Fretex i lördags. Som vanligt var det brist på folk där och jag behövde inte vänta länge innan jag blev erbjuden att arbeta, vilket jag givetvis gjorde med glädje..
Eftersom det var så varmt igår så var det ganska lite folk och det blev en lugn dag med lunkande fram och tillbaka. När jag stod i kassan var det en dam som tog upp sin första vara. Blev stående och bara tittade på den ett tag, det var persienner. När kunde står och tittar så där brukar det vara ett tecken på prutning och kommande problem. Efter en tio sekunder eller så konkluderade hon att de vara smutsiga. Tio sekunder senare efter att jag inte reagerat på vad hon sa så la hon dem ifrån sig. Dem skulle hon inte ha. Hon hade med sig några krokar från IKEA också som hon skulle köpa. 15 kr kostade dem och hon tyckte att det lät lite dyrt. Hon sa förtroligt att hon skulle till IKEA senare och då skulle hon jämföra priserna. Hon plockade upp en lampa för 65 kr, men när hon såg att den var från IKEA (det såg hon väl inte förrän hon kommit till kassan) så skulle hon inte ha den heller. Med allt slående av varor ut och in i kassan så blev ju givetvis priset i slutändan fel. När jag sa det till henne så sa hon att ja, det verkade ju lite dyrt. Dock hade det visat sig att hon betalat 60 kr för lite.
Senare under dagen ringde hon tillbaka till Fretex, Gottfried svarade. De där plastpåssamlarna som hon hade köpt hos oss för 20 kr/st hade funnits på IKEA också och där hade de bara kostat 19kr. Hon skulle anmäla Fretex till förbrukarrådet berättade hon, sedan sa hon i förbifarten att hon skulle komma tillbaka på måndag för att få hälften av pengarna tillbaka. Själv tycker jag det är kul att spekulera om hennes telefonsamtal kostade mer än den där kronan hon hade sparat ifall hon hade köpt dem på IKEA.

Idag var jag ute en tur på morgonen och bara gick omkring. En ganska förvånande upptäckt jag gjorde var att nästan alla som var ute pratade ett annat språk än norska. Först var det en stor grupp Spanjorer som ville komma in i Johannes kirken (stor grupp med spanjorer + mig). Sedan var det två fransmän som gick och diskuterade Oslo borta vid verftet. Slutligen var det några ungdomar som gick och pratade på engelska. Kanske är det så att de flesta är ute på fjället eftersom det är Söndag, svårt att veta.
Nere vid torgallmänningen var det en asiat som lekte vid sjömansmonumentet. Han hade med sig lite olika batteridrivna båtar som han la i det grunda vattnet vid monumentet och sedan lät åka omkring. Ibland använde han sitt snöre med vikt på för att hala in en båt och sätta en smällare eller rökbomb på en av båtarna för att sedan släppa ut den till havs igen. Han såg mycket nöjd ut när en smällare flög iväg ur hans slagskepp med en bana som gjorde att det såg ut som en kryssningsmissil. Vi var en ganska stor samling människor omkring honom som tittade på vad han gjorde, fast han tog väldigt lite notis om oss. Han hade en basker full med sjömärken, helvit dräkt och sjömansskor, hade man sett honom ombord på ett militärt fartyg hade man direkt tagit honom för att vara kaptenen. Så här i efterhand så är det lite uppfriskande att se en man i 50-års åldern leka med krigsbåtar.

2 kommentarer:

Vic N sa...

Hej!

Visst har upprörda människor ett underhållningsvärde i sig själva? Lite tragiskt men ändå en tröst för oss som blir offer för deras klagan.

Jag fick ett mejl av Nathalie igår. Först blev jag lite förvånad, sedan överraskad. Varifrån kan hon ha fått att jag läser böcker? Man undrar ju klart vad det är för en bild människor har av mig.

Filar på en reseskildring av min resa till England. Har beslutat mig att skriva en till slut. Inte så mkt hände när jag var där, men interaktionen med engelskmännen var rätt lustig. Skrev inga direkta anteckningar, men hoppas kunna ta de flesta detaljerna ur minnet. Men jag tog ca 300 bilder - snart är jag en asiat!

Jag är förövrigt besatt av Brahms andra pianokonsert.

Linda sa...

Det låter som att du har en ganska reflekterande och behaglig vardag. Sådana där människor som tanten i butiken hade jag blivit tokig på. Å andra sidan är det bra att man använder saker igen. Kanske man kan påpeka vilken insats hon gör för miljön och ge henne lite komplimanger. Var person måste tas på rätt sätt. Kram på dig