torsdag 17 juli 2008

En grupps uppgång och fall

När jag letade efter något att spela på gitarren häromdagen fick jag upp ett youtube klipp med guns'n'roses. Jag tog mig tid att titta på ett av deras tidigare framträdande, där de spelar Used to love her på en amerikansk talkshow.

Det var häftigt att se de gamla idolerna igen. Jag var ju egentligen inte gammal nog när de hade sin storhetstid, så att få se vad de egentligen var på den tiden de var var i sig lite extra häftigt. Där kan man tänka på att de antagligen är yngre än vad jag själv är nu. Det sägs ju att de levde i en gammal övergiven lagerlokal i början och levde från hand till mun. Spelade lite små gig på barer och var småkriminella för att få vardagen att gå ihop.
Därifrån kom jag sedan vidare till en ihopklippt video till Dead horse.

Det kändes som om jag på tio minuter fått vara med om hela bandets karriär. Från den energirika början till det avdankade slutet inte så lång tid efter. Tänkte att jag skulle erbjuda klippen här ifall det finns någon annan gammal guns'n'roses räv här som också vill uppleva karriären.
I Bergen är det annars Metallica som gäller, de hade konsert här igår.
Kontoret brevid har skaffat sponsorsavtal med Bergen live, så ifall jag hade haft biljett till konserten så hade jag kunnat få VIP pass också. Fast att få biljett till en Metallica konsert är ju inte helt lätt, speciellt ifall det bara finns 22000 tillgängliga.

Jag tog mig tid att kolla lite på kommentarerna till ett inlägg på Schlaugs blog. Det frustrerar mig hur lb och neoliberal agenda vägrar att se parallellen mellan reklam och propaganda som berör människors frihet och val. För mig kommer man dit ganska snabbt genom att argumentera via marknaden. Det finns en stor marknad för reklam, alltså är det lönsamt. Hur kan reklam vara lönsamt? Jo för att det faktiskt påverkar människors val. Hade det inte gjort det hade det inte funnits någon marknad för reklam. Farsen påminner mig om hur jag argumenterade när jag gick på högstadiet. Mer för att vinna diskussionen än för att faktiskt komma fram till något. Jag får erkänna att jag även i mina sämre stunder idag kan slänga på mig en liknande sorts argumentation.

Man lyssnar alldeles för lite i samhället.

2 kommentarer:

Vic N sa...

vad är "lb och neoliberal agenda"?

ja, reklam är ett fanstyg. politisk reklam gynnar dessutom bara de med mkt pengar. för att vinna det amerkanska presidentvalet, brukar det heta, krävdet det tre saker: pengar, pengar och pengar.

Vic N sa...

As you so candidly mentioned during our last chat that Brahms' third symphony was mentioned in Murakami's Norwegian Wood - this is however not the case. After have confirmed the authors official web page, I can only say it was Brahms' second piano concerto and the forth symphony of the same; both very ingenious works. Since I mentioned the first of the just mentioned works in a earlier comment, I believe it's not more than right to give you some credit to be reminded of my previous mentioning.