måndag 14 juli 2008

Dagen efter första fisketuren

Och så kom vad som kanske är det starkaste beviset hittils att Norgehistorierna egentligen bara är plagiat på norrmännens Sverigehistorier. Idag hörde jag nämligen nästledaren i KrF (norska Kd) här i Norge att uttala sig om att en lycko-kommission borde tillsättas för att reda ut vad det egentligen är som gör folk lyckligare. Så att politikerna kan få en indikator till att mäta efter, inte bara tillväxt. Inger Lise Hansen som hon heter, pekade på att även om välfärden här i landen har gått upp upp upp, så finns det inget som pekar på att livskvaliteten hos Norges befolkning har gjort det samma. Som så brukar så finns det ju givetvis inget utspel utan en reaktion. Frp reagerade på att en sådan indikator skulle kunna användas för att påtvinga enkla människor speciella livsstilar, vilket så klart inte är bra. Här lyckades man faktiskt få in klimatfrågan i det hela, då Inger pekade på att det är klart att ett parti som nästan inte erkänner klimatförändringarna tycker att det är utmärkt om ekonomi är den enda indikatorn på framgång.

Det var väl egentligen det enda väsentliga som kommit ut i nyhetsströmmen idag. Bland andra nyheter finns att fyra svenskar har kidnappat en fem-årings katt och antagligen kör iväg med den till Sverige. Femåringen blev själv intervjuad i radion och han berättade att han var väldigt trist. Det var lite konstigt att höra något så väldigt negativt om sverige (eller tja, svenskar) i radio att det fick mig att fundera på hur det måste vara för andra invandrargrupper som ständigt hör dåliga saker om folk från deras land i radio.

Igår fiskade jag med vanligt kastspö för första gången i mitt liv. Två makrillar blev fångsten och det var precis kort om sagolikt att vara ute vid en Bergensfjord när solen var på väg ner och fiska i all tystnad. Ljudet av linan som surrar iväg över fjorden, känslan i armen när man med hjälp av gamla kendotrix försöker få iväg draget så långt bort som möjligt. Det sitter i handlederna tänker jag och inbillar mig att jag kan något. Vad som dessutom var ett nöje över förväntan var den vackra bilfärden till och från fiskestället. Det var så att man, klimatförändringar till trots, önskade att man hade körkort och bil och själv körde omkring där i all frihet.

1 kommentar:

Vic N sa...

Fiske! Vad härligt! Jag har själv aldrig lyckats med att få en fisk i hela mitt liv.

I Sverige får man nu tydligen döpa barnen till Luleå. http://www.alltombarn.se/aktuellt/flickan-far-heta-lulea-1.13256

Dessutom har jag upptäkt att det kostar 40 kr att ta ut pengar i England, men inte inom Eurozone (som Sverige tillhör). Nordea tycker dock inte att man ska få betala dessa 40 kr om man köper något. Att jag inte fick betala 40 kr i Marocko berodde på att bankerna där inte ser det som ett bankomatuttag utan som ett kortköp. Hyckleri från Nordea?