måndag 28 maj 2012

Ny sida. Slut?

Dag för dag så närmar sig tiden för avresa och efter att lägenheten blivit såld måste det erkännas att jag börjat längta efter det som ska komma mer än jag kanske borde. Häromdagen tog jag fram de gamla böckerna med japanska tecken igen. Kom jag ihåg hur man gjorde mån tro? I början vad det kanske lite trögt, men det visade sig snabbt att handen kom ihåg. Och när det blivit fart på handen så väcktes också gamla minnen. Precis som doftar ofta kan fungera som ett kraftigt minnesstimuli så blev det att sitta och teckna de små japanska kurvorna fram och tillbaka en övning som förde mig bakåt i tiden. Och kanske också framåt?

Det är svårt med den kraftiga längtan i sitt bröst att samtidigt känna ett vemod över det man ska lämna. Det är märkligt med tanke på att jag ska till andra sidan jorden, men på ett plan kan jag uppleva det som att jag samtidigt ska hem. Hem till en plats jag aldrig varit på. Hem till den plats jag upplever jag borde vara på.

Vissa goda saker för det ju också med sig. Nu blir det slut på det ständiga politiska käbblet här. I det att jag lämnar Skandinavien så avser jag också sluta slå mig för pannen och förundras varje gång det ena nya förslaget ter sig precis lika absurt som det föregående gjorde. Och för att vara ärligt tror jag Skandinavien kommer klara sig helt fint utan det. Tack till alla som tagit sig tiden att läsa, förlåt till alla som upplever att de slösat bort sin tid. Nu är det hög tid för mig att vända sida.

5 kommentarer:

Skånemamman. sa...

Det politiska käbblet kan kännas väldigt sandlådeaktigt och lätt irriterande(ungefär som en sten i skon)när man är ute på en mycket mera spännande livsresa än så.
Det kan poppa upp tankar i stil med"snälla kom till väsentligheter"
Oroande men på ett sätt fascinerande att det verkligen går an att bo på samma planet ,till och med i samma by och ändå uppleva så vitt skilda verkligheter.
Livet är en fantastisk gåva!
Låt oss försöka ta vara på den!!!

Lucas Carlsson sa...

Jag ser fram emot betraktelserna från andra sidan klotet.

Vic N sa...

Kommer du att byta blogg i och med flytten? En japanemigrants bekännelser?

Writer sa...

Vem vet.. framtiden får utröna

Linda sa...

Barnen undrar när morbror Johan ska bo i Japan. Förstår hur du känner med avslut. Du kommer att få det bra. Kram på dig o lycka till