onsdag 13 januari 2010

Om att vara ett steg efter

Det kallas för vargavinter. Dessa vintrar som blir så exceptionellt kalla. Och som vanligt när något blir exceptionellt på det ena eller andra sättet så är det väldigt många människor som inte förutsätt att det kunde bli exceptionellt just så. Då kommer alla, oftast samtidigt, på att de måste göra ett eller annat för att förebygga problem.
Således kunde det kännas ganska hopplöst när jag för någon dag sedan vandrade in på expert för att köpa ett nytt element. Där stod fem pallar på golvet där elementen skulle vara, men inga ordentliga element. Dagen efter försökte jag på Jernia. Samma resultat där. De berättade att de hade fått in ett last med element på torsdagen och att elementen sedan hade blivit slutsålda på fredagen. Idag har jag dock haft tur. Kanske det är det lite mildare vädret, men när jag gick till Jernia idag så hade den nya leveransen med element inte tagit slut än.

Samma mekanism kunde jag märka när jag skulle ringa efter rörmokare som skulle kunna hjälpa mig att tina upp rören i byggnaden. Första numret jag ringde så sa de att de dessvärre var fullbokade. Jag kunde höra någon skratta lite i bakgrunden. De nästkommande sex numren jag ringde var det precis samma svar hos. Alla var ute för att tina rör. Och listan med folk som behövde hjälp sträckte sig åtminstone en vecka framåt. Man kan bara tänka hur mycket arbete detta i nästa instans kommer skapa hos försäkringsbolaget.

För egen del, turligt nog, så verkar problemet ha löst sig, och detta utan rörmokares hjälp. Idag gick vattnet igång igen i det röret där det hade frusit och där finns inga tecken på vattenläckage. Hur dessa rören kan ha klarat kylan så länge är lite av ett mysterium för mig, men tacksam är jag åtminstone.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.