söndag 10 januari 2010

Fimbulvinter i Bergen

Överraskningarna runt det kalla Bergen skulle visa sig inte helt vara över. När jag skulle ner i tvättstugan idag för att sätta på min tvätt så var dörren till tvättmaskinen något trögare än jag brukade komma ihåg den som att vara. När jag tillsist lyckades få upp den så hittade jag kläder inuti den. Vackert fast-isade i insidans metallväggar. Jag prövade att skruva på vattnet nere i tvättstugan.. Lite rassel i rören kanske, men inget vatten. Jag kollar ner i slasken där vattnet ska åka ner. Ca en centimeter is kan jag se. Under en av de två kranarna har det rest sig en hög istapp, antagligen bildad av droppe till droppe som läckt från en liten glipa mellan kranmunstycket och röret som vattnet ska gå genom.

Det har funnits positiva överraskningar också. Mitt vardagsrum har jag lyckats få upp i 21 grader. Med hjälp av ett femtontal samtidiga stearinljus och två element så var det möjligt. Allt jag behövde göra var att stänga dörren till sovrummet och ut till hallen. Med hjälp av en termometer har jag kunnat mäta upp hur varmt det blir på de olika ställena. Toaletten var nere i 5,5 grader när jag senast kollade, sovrummet lite mer optimistiska 13 grader. Men men, det är inte riktigt så illa som det låter, toaletten har trots allt golvvärme vilket innebär att kaklet som potentiellt kunde varit mördande kallt faktiskt känns helt OK. Om inget annat ser jag detta som ett utmärkt tillfälle att öva på sina bakfärdigheter, all hjälp ugnen kan ge till uppvärmandet är ju en ren bonus.

5 kommentarer:

Lucas Carlsson sa...

Det låter som det är läge att installera en frostvakt i tvättstugan. Sönderfrusna rör kan bli väldigt dyrt, särsklit om vattnet börjar spruta när isen tinar och ingen uppmärksammar detta... Även 5 grader på toaletten låter lite illavarslande.

13 grader i sovrummet, hmmm. Sover du i sovsäck?

Writer sa...

Lite överlevnadsinstinkt får man ju ha, så jag öppnar givetvis till sovrummet innan jag lägger mig, då kommer det upp i skaplig temperatur.

Kanske det mest är pga tur, men vattnet verkar fungera helt fint på toaletten. Där finns ju installerad golvvärme, så även om luften där inne är väldigt kall så är inte tvunget väggarna och golvet det också.

Lucas Carlsson sa...

Jag hade sett till att det kommer en rörmockare och kontrollerar rören i tvättstugan så fort som möjligt. En vattenläcka kan bli väldigt dyr.

Anonym sa...

Hej,
Du måste kontrollera er försäkring. Håller med din bror. Det blir väldigt dyrt om rören spricker och ni får vattenläcka. Det borde stå på någon uppvärmning där nede så att detta inte sker igen. Ring försäkringsbolaget med en gång!!!!
Vi fick fruset rör i helgen och kontaktade vårt försäkringsbolag. Vi kunde dock lösa det hela med att värma upp uteboden. Lycka till!!!
Kram Linda

Writer sa...

Tack för tipsna. Idag har jag pratat med både rörmockare och försäkringsbolag. Det har ju dock visat sig (ganska naturligt kanske?) att vi inte är de enda som har stött på det här problemet. Alla rörmockare som gick att få tag på hade blivit uppbokade. Nåväl.. Så länge vi lyckas stänga huvudkranen så blir det nog inga större problem.