tisdag 31 augusti 2010

Miljödebatt och klimatdebatt

I medierna har det sedan länge funnits två sidor i klimatfrågan. De som är skeptiska till klimatrapporterna och de som menar att klimatrapporterna är mycket allvarliga och det är viktig att vi som mänsklighet snabbt agerar. Det finns en väldig misstänksamhet i debatten och från båda sidorna sett så finns det namn där varningsklockorna direkt ringer när man hör dem i debatten. För mig personligen har samtliga allianspartier fått en liten varningsklocka tilldelad sig som ringer varje gång de uttalar sig. Det finns gånger, som t.ex. när Rheinfeldt pratade om att man kanske var tvungen att minska på konsumtionen för att bekämpa problemen, då jag tycker de har sagt bra saker. Men oftast upplever jag att de åtgärderna man föreslår även kan fungera som snyggt kamuflerade förslag som kanske låter bra för miljön, men framförallt fungerar som pådrivare av en ökad konsumtion.

Efter IPCCs rapporter som samtliga stora partier erkänt som alarmerande så har miljöfrågan naturligt letts in på att handla mycket om utsläppt eller inte av koldioxid. Därför kan jag undra om inte centerpartisten Magnus Andersson var lite nöjd med sig själv över centerpartiets förslag att subventionera bilar som släpper ut under 50 gram CO2 per kilometer med 40000 kr. För mig blir detta givetvis ett väldigt förväntat utspel från alliansen för att det låter som om det kunde vara bra för miljön, men framförallt är det en stimulerande åtgärd som ökar konsumtionen.

Jag tycker förslaget är intressant av flera orsaker, bland annat eftersom jag är långt ifrån överbevisad att försäljningen av nya miljöbilar faktiskt minskar vårt samlade CO2 utsläpp. Magnus skriver i sin artikel: "Enligt Naturvårdsverket uppskattas att 25 procent av bilarnas utsläpp under livscykeln genereras vid produktionen". Nu vet jag inte exakt hur denna siffran är framräknad, men jag misstänker att andelen koldioxid som släpps ut i produktionen är ökande nu jämfört med förr eftersom jag tror man har bilar en betydligt kortare tid idag än vad man hade förr och också för att jag hört att producerandet av elbilar är otroligt energikrävande. Men alltså låt säga att 25% av utsläppen sker vid produktion. Det innebär att nya bilar endast får släppa ut 2/3 av det den gamla bilen gjorde för att den nya bilen ska vara lönsam ur ett CO2 perspektiv. Jag är personligen övertygad om att det finns siffror som kan ge en klarare bild av huruvida det är på detta sättet och utsläppen minskas eller inte i takt med att bilparken förnyas. Och jag tycker det skulle varit intressant att se siffrorna. Men något tror jag vi alla kan vara överens om och det är att den svenska bilparken har genomgått en modernisering från ända tillbaka till att den skapades. Och ifall då en modernisering av bilparken skulle tillskriva minskade utsläpp av CO2 så borde ju det finnas en tydlig trend av att utsläpp från privatbilism i Sverige är på väg neråt. Och om du nu kan se att utsläppen är på väg nedåt så kanske du säkert också räkna ut när vi beräknas ha en hållbar bilpark i förhållande till de utsläpp det är beräknat att vi ska kunna ha. Jag skulle önska att de personer som benhårt står upp för tanken att en modernisering av dagens teknologi kommer minska CO2 utsläppen också kunde visa på hur mycket utsläppen idag minskar. Det hade varit bra för den framtida debatten.

Men så har vi den andra sidan av saken. För i och med IPCC så har klimatdebatten i det allmänna medvetandet i det närmaste blivit synonymt med miljödebatten. Men det är ju en vrångbild. För miljö är mer än bara klimat. Och miljöskadorna av ökad konsumtion av bilar är inte endast de 25% CO2 som släpps ut utan även de ton med restprodukter som skapas vi producerandet av en bil. För som med nästan all industri så släpps det ut mycket andra saker än bara CO2 vid producerandet av bilar. Och därför kan man tycka det är intressant att pressa på att man här har ett bra miljöförslag när man inte har några siffror som visar att svenska CO2 utsläpp faktiskt minskar som en följd av den förnyade bilparken och när man sedan helt ignorerar övriga miljökonsekvenser av den konsumtion man vill stimulera. Är det detta som miljödebatten har slutat upp som, en debatt om koldioxidutsläpp från svenska bilar? Perspektivet borde vara mycket större.

Inga kommentarer: