onsdag 21 april 2010

Parkeringsnorm, framsteg och historia

Historia skrivs aldrig när något händer. Det skrivs alltid efteråt. Efter händelsen kommer alltid olika röster fram, alla med sitt sätt att se på det som har hänt. Även om de olika versioner och teorier som kommer fram kan graderas som olika grader av sanna så finns det i bakgrundet ett något obekvämt faktum. Den perfekta sanningen finns inte. Verkligheten kan aldrig fångas, endast beskrivas av våra ord. Det är detta jag tänker på när jag kommer ihåg när L berättade om parkeringsnormen i Malmö. Det är nämligen lagstiftat att för varje ny byggnad som byggs i Malmö så måste ett också ett bestämt antal parkeringsplatser byggas så att folk kan få plats med sina bilar. Man ser det som ett problem att mängden bilar ökar och är därför mån om att parkeringsnormen ska kräva ett stort antal parkeringsplatser för varje nytt hus. Man skriver historien, eller i detta fallet framtiden. Man definierar den i sina ord och gör handlingar för att möta utmaningen. Men man bortser från vissa nyare tränder i samhället. Faktum är att allt färre människor väljer att ta körkort. I Malmö idag så sker uppskattningsvis 30% av alla persontransporter med cykeln. För de som fötts på 40, 50 och 60 talet kan jag tänka mig att bilen i det närmaste har setts som en symbol för människans framsteg och ökande frihet. Generation för generation har mängden människor som tagit körkort ständigt ökat (fram till nu). Bilen och människans därigenom erhållna autonomi är en symbol för samhällets framsteg. Och framåt ska samhället, alltså ska mängden bilar öka.

För oss däremot. Vi från 80-talet. Generationen som växt upp med silversked i munnen. Vi har inte upplevt samhället där människor inte hade makten att definiera sitt egna liv på det sätt som vi kan göra idag. Bilen är inte en symbol för oss. Möjligen en självklarhet, eller ett praktiskt verktyg. Och i takt med att städerna överöses med bilar tappar bilen också sitt syfte. I Indien t.ex. så väljer människor att köpa bilar även om vägarna är helt hopplösa att ta sig fram på. I Indien är bilen en statussymbol. Inte här.

Tänk ifall saker verkligen är påväg att förändra sig. Kanske bilen kommer förlora sin roll som det självklara transportmedlet. Tänk ifall denna objektiva driften finns i samhället. Samtidigt som den subjektiva synen finns att mängden bilar bara kommer öka. Det har de ju ALLTID gjort. (Eller åtminstone i 50 år). Vad kan man då säga om förbifart Stockholm ? Vad jag vill minnas från den dokumänteren man gjorde om projektet så är det i det närmaste bara varit vägverket som varit positiv till projektet. Jag har fått intrycket av att de politiker som driver förbifartprojektet har varit ytterst selektiva med vilka de lyssnat på. Att de har skrivit sin egna historia. Sin egna verklighet. Kanske de tror på den, kanske bara de hoppas på det. Själv förundras jag över att man kallar det för ett hot mot demokratin att utföra en folkomröstning om projektet.

9 kommentarer:

Vic N sa...

Intressant tanke ang parkeringsnormen.

Läste på en borgerlig blogg idag att socialdemokratins krav på folkomröstning för Förbifart Sthlm om de vinner riksdagsvalet, inte var förenlig med Regeringsformen (kap 4:8, om jag inte minns fel). Grejen är att regeringen vill utlysa en folkomröstning för BARA Sthlms län, vilket inte Regeringensformen inte tillåter, utan bara nationella folkomröstningar på regeringens initiativ. Alltså, det upp till kommunerna att besluta för enskilda lokala folkomröstningar. Ett med andra ord märkligt utspel från Sahlins sida. Socialdemokratin kan ju inte tvinga en borgerligt styrd kommun att ha folkomröstning. Hade detta hänt på Perssons eller Carlssons tid?

Jag var på Kicks idag och köpte smink å så träffade jag Bianca där! Hon kände igen mig, även om jag till en början var ngt glömsk. En mkt trevlig och tillmötesgående person. Jag finner det intressant att grönt används i anti-redness primers för att dölja röda pigment. Cyanblått är ju komplementfärgen till rött. Bianca gav tyvärr inget bra svar på detta. Måste säga att jag är var lite besviken på att de inte hade fått in Chanels gröna nagellack (tillika säsongens hetaste modetrend). Lite synd att man inte är kvinna så man kunnat få en mer direkt nytta av sina nyvunna sminkkunskaper.

Lucas Carlsson sa...

Det är tydligt hur laddad bilen är i de politiska diskussionerna. Även om min nämnd inte beslutar i trafikfrågorna så får vi ibland lämna remissvar som rör trafiken. Bland vissa så är varje form av reglering av biltrafiken en inskränkning av friheten. Ren luft, klimat och buller är sekundärt jämfört med god framkomlighet med bil.

När parkeringsnormen var uppe så var det fortfarande en omöjlig tanke att delar av centrala Malmö inte skulle byggas med bilen som norm, även de delar som ligger i direkt anslutning till järnvägsstationerna.

När det gäller statussymbolen bilen så har du säkert rätt i att det inte är status att ha en bil i Sverige på samma sätt som i Indien. Vilken bil du har är däremot väldigt mycket status även hos oss. Det är bara att titta på hur man gör reklam för bilar och vilka bilar som köps.

Det verkar som om de som är mest oroliga för att det ska bli dyrare att köra bil ofta är de som är minst oroliga för prislappen när de köper bil.

Angående folkomröstning om Förbilfarten så skulle projektet sätta inriktingen på trafikinvesteringar i stockholmsregionen de närmsta 30-40 åren. Tanken är att trängselavgifterna i Stockholm oavkortat ska gå till motorvägen tills den är färdigbetald någon gång kring år 2047. Då tiden runnit ut för klimatarbetet och både Norge och Danmark har slutat exportera olja. Vi får hoppas att nästa generation tycker att våra beslut idag är värda lite äldreomsorg då, fast flertalet av de som tar besluten nu slipper ju stå till svars då...

Vic N sa...

Johan, din miljöpartist! De borgerliga miljöpartisterna (centern) smutskastar de vänstersinnade miljöpartisterna (miljöpartiet) i ett debattinlägg på SvD. Jag tycker det hela är väldigt märkligt. Det är ju inte så att mp hymlar med sina skattehöjningar och förslag - tvärt om! Maud och hennes belackare till partikamrater är filurer jag svårt kommer att kunna acceptera som ett seriöst politiskt alternativ.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dyrt-for-familjer-valja-mps-vag_4610221.svd

Vic N sa...

Såg just på veckans vetenskapens värld, som handlade om djurlivet i Tjernobyl. Otroligt intressant hur utomordentligt djuren klarar sig där, och är väldigt friska. Strålning verkar rent av vara bra för hälsan på ett märkligt sätt.

Lucas Carlsson sa...

Angående programmet om Tjernobyl.

Skogsmössen klarar sig tydligen utmärkt. Det är sämre med fåglarna. Den främsta fördelen för djurlivet verkar vara att rovdjuren har tagit plats och balanserar ekosystemet samtidigt som man slipper konstgödsel och bekämpningsmedel som tidigare rubbade balansen. Det är märkligt så snabbt naturen flyttar in i husen och bryter sönder infrastrukturen.

Det blev en omstart för stora områden efter olyckan eftersom i stort sätt alla djur dog av strålskadorna. Med tiden har dock någon form av balans uppstått, jag kan förstå att orådet är ett eldorado för forskare.

Writer sa...

Men Stockholms län kan väl inte bygga förbifarten utan ekonomiskt stöd från övriga landet? Kanske borde man hålla en nationell folkomröstning. Efter uppdrag gransknings rapport som man gjorde för länge sedan om de olika frågeteckna med bygget och om hur budgeten med högsta sannolikhet kommer spricka så känns det olustigt att politikerna bara kör på. Jag saknar en relevant offentlig debatt.

Köpte smink?

Angående centern och Maud Olofsson. Innan jag hade hört så mycket av Maud i det offentliga tyckte jag hon verkade vara en ordentlig person, men efter att ha hört henne i debatt med Östros har det framgått att hon är en politisk broiler i likhet med de flesta andra. Det att hon lyckats ta ett parti och urholka dess själ i någon form av handlingsprogram för att få fler röster är illavarslande för den Svenska demokratin.

Vic N sa...

Ja, Johan. Köpte smink. Hänger du inte med på min flickr?

Man kan ju tycka att förbifart Sthlm borde gälla hela riket, då det är vi som inte bor i Sthlm som får slippa åka igenom huvudstaden och slippa betala biltullar. Vilja vi detta? Å andra sidan så betalar ju hela riket för tågprojekt i typ Norrbotten också - ska vi folkomrösta om även dessa?

Det är ju inte så svårt att urhåla Centers själ, då det alltid har varit ett snävt intresseparti för folk på landsbyggden. Centern har ju inte ens ngn ideologi. När jag läste statsvetenskap så hävdade Centern att "humanekologismen" var deras ideologi. Uppenbarligen så det ngt borgerligt, fråga mig icke varför.

Vic N sa...

Ang Centerextremismen!
http://open.spotify.com/track/2IU1uqlKieS9BjhtTNZRr8

Vic N sa...

Skyll inte ifrån dig med att du inte har spotify nu. Markus har ju skickat ut en invite till dig/Natalie